Podľa analýzy Svetovej federácie zadávateľov reklamy (WFA), ktorej členom je za Slovensko naše združenie, zistilo, že len 10% marketingovej komunikácie je dostupnej pre všetkých. Hoci ľudia s obmedzeniami majú možnosti využívať bežný obsah v médiách vďaka audiokomentárom (pre ľudí s obmedzením videnia) alebo skrytým alebo otvoreným titulkom (pre tých, ktorí majú sluchové obmedzenie), marketingová komunikácia ich míňa. Nie náhodou, 45% ľudí žijúcich s nejakým hendikepom hovorí, že sa cíti byť vyčlenení reklamami.
Podľa globálnych štatistík:
- každý štvrtý človek je nevidiaci alebo má obmedzenie vo videní
- každý dvadsiaty je nepočujúci alebo má obmedzenie v počutí
- 15% ľudí žije s dislexiu alebo iným obmedzením vnímania
- 100% si vyberá potraviny, ktoré budú konzumovať, a drogériu, ktorú potrebuje pre každodenný život
Titulky pomáhajúce nielen nepočujúcim s vnímaním komunikácie ste si možno už v niektorých reklamách všimli. Zvykáme si na pri reklamách na sociálnych sieťach, u ktorých môžeme mať automaticky vypnutý zvuk.
Ak patríte k osobám bez obmedzení, skúste jednoduchý pokus. Počas reklamnej prestávky zavrite oči a pokúste sa vnímať vysielané spoty tak, ako ich vnímajú nevidiaci. Príklad reklamy s audiokomentárom si môžete pustiť nižšie.
Ak patríte k osobám bez obmedzení, skúste jednoduchý pokus. Počas reklamnej prestávky zavrite oči a pokúste sa vnímať vysielané spoty tak, ako ich vnímajú nevidiaci. Príklad reklamy s audiokomentárom si môžete pustiť nižšie.
Naši kolegovia z britského združenia zadávateľov reklamy ISBA zosumarizovali tipy, ako zlepšiť komunikáciu tak, aby bola dostupná pre všetkých. Tu sú konkrétne tipy:
Osobám s obmedzením sluchu pomôžu
- TITULKY: Poskytnite otvorené alebo uzavreté, aby bolo možné porozumieť obsahu bez toho, aby ste sa museli spoliehať na zvuk
- KONTRAST: Zabezpečte, aby použité farby spĺňali určitý kontrastný pomer, aby sa text dal ľahko prečítať
- OPISY: Používajte opisnejší jazyk v reklamách
Osobám s obmedzením zraku pomôžu
- AUDIO POPIS: Využívajte kanál televízneho vysielania pre audio-opis v reklame, nevidiaci sú na neho zvyknutí
- DIALÓGY: Používajte opisnejšie dialógy, aby mohol byť obsah ľahšie sledovaný aj bez vizuálneho vnemu
Osobám s obmedzením porozumenia pomôžu
- ČITATEĽNOSŤ: Zabezpečte primeranú čitateľnosť a zrozumiteľnosť jazyka pri zobrazení textu
- FONTY: Používajte fonty priateľské pre dyslektikov
- OBRÁZKY: Vyhnite sa blikajúcim a rýchlo sa pohybujúcim obrázkom
Osobám s obmedzením motoriky pomôžu
- DESIGN: Zjednodušte dizajn a navigáciu
- INTERAKTIVITA: Zabezpečte interaktívne prvky, na ktoré sa dá ľahko kliknúť
- NAVIGÁCIA: Na webových stránkach používajte navigáciu pomocou klávesnice
Zadávatelia reklamy by sa určite nemali báť vyšších nákladov. Výroba audiokomentára a titulkov pre reklamu tvorí len zlomok nákladov na kampane. Skúsenosti kolegov z Veľkej Británie, Francúzska a Nemecka však hovoria o merateľnom náraste efektu takejto komunikácie a to znamená jedno – rešpekt voči ľuďom s obmedzeniami má zmysel.