Bratislava, 6. októbra 2022
Povedomie o projektoch značkových výrobcov v oblasti udržateľnosti sa podľa osôb rozhodujúcich o budúcich zákonoch a reguláciách medziročne zlepšila. Vyplýva to z druhého prieskumu Stakeholder dialóg, do ktorého oslovilo Slovenské združenie pre značkové výrobky (SZZV) viac ako 50 zástupcov ministerstiev, verejných úradov a neziskového sektora. V porovnaní so zberom informácií v minulom roku sa hlavnými témami stali opatrenia v oblasti obalov nakladanie s odpadmi. Oblasť podpory vzdelávania sa z minuloročného miesta posunulo v dôležitosti na číslo štyri.
„Nielen pre značkových výrobcov je dôležité, aby viedli dialóg s autoritami. Už minulý rok sme identifikovali, že ľudia na rozhodujúcich miestach často nepoznajú projekty v oblasti zodpovedného správania. Z tohto dôvodu nás teší, že nastavená komunikácie značiek je prijatá ako primeraná a obohacujúca,“ komentuje výsledky prieskumu projektový manažér Slovenského združenia pre značkové výrobky, Roman Šterbák.
Prieskum Stakeholder dialóg 2022 bol zameraný na napĺňanie očakávaní v 17 oblastiach definovaných OSN pre udržateľný rozvoj do roka 2030. Len 28% zástupcov ministerstiev a úradov konštatovalo nemá dostatok informácií o projektoch značkových výrobcov, kým približne polovica uviedla, že má dostatok informácií. Súčasnú mieru informovania považujú dve tretiny (68%) za primeranú. Viac ako polovica slovenských stakeholderov (55%) odpovedala, že situácia v informovanosti sa v porovnaní s minulým rokom zlepšila.
„Motiváciou značkových výrobcov realizovať projekty v oblasti udržateľnosti je napĺňanie princípov zodpovedného podnikania aj do budúcnosti, nie sú motivované podporou predaja. Z tohto dôvodu je pre nás zaujímavé, že pre 60% dobre informovaných respondentov mali informácie o projektoch vplyv na zákaznícke rozhodovanie,“ dodal projektový manažér SZZV, Roman Šterbák.
SZZV realizovalo druhý zber názorov slovenských stakeholderov v oblasti udržateľnosti v júni tohto 2022. Dátové výstupy z prieskumu nájdete v prílohe.
Máte dostatok informácií o projektoch značkových výrobcov v oblasti udržateľnosti?
Považujete mieru informácií za primeranú?
Napĺňajú značkoví výrobcovia ciele v oblasti udržateľnosti?
Ako sa zmenila situácia v porovnaní s minulým rokom?
Presvedčil vás konkrétny projekt v oblasti udržateľnosti k zmene vášho spotrebiteľského správania?
Ktoré z 17 cieľov udržateľnosti považujete za dôležité (v tabuľke len tie, ktoré boli označené aspoň ôsmimi stakeholdermi)?
2022 | 2021 | Pohyb | |
Obaly | 1. | 2. | ⬆️ |
Nakladanie s odpadmi | 2. | 3.-6. | ⬆️ |
Podpora inovácií | 3. | – | ⬆️ |
Znižovanie materiálovej a energetickej náročnosti | 4.-5. | 3.-6. | ⏺ |
Podpora vzdelávania | 4.-5. | 1. | ⬇️ |
Ochrana prírodných zdrojov (biodiverzita) | 6.-8. | 3.-6. | ⬇️ |
Znižovanie plytvania s potravinami | 6.-8. | – | ⬇️ |
Znižovanie množstva emisií | 6.-8. | 3.-6. | ⬇️ |