Uplynulý rok hodnotia pozitívne, ekonomický rast bol silnejší ako zásahy do biznisu
V Bratislave, 10. januára 2025
Manažéri spoločností pôsobiacich v sektore značkových výrobkov na Slovensku hodnotia uplynulý rok pozitívne. V každoročnom prieskume nikto nekonštatoval negatívne hodnotenie. Navyše, vývoj na Slovensku bol podľa nich porovnateľný alebo lepší ako v iných krajinách Európskej únie.
Dôvodmi pre pozitívne hodnotenie najčastejšie bolo organický rast kategórií ako aj dopyt Slovákov a Sloveniek po inováciách. Negatívny vplyv na hodnotenie však mali daňovo-regulačné zásahy, rast cien surovín ako aj cenové vojny medzi obchodnými reťazcami.
Na rok 2025 sa pozerajú značkoví výrobcovia prevažne pozitívne, avšak miera optimizmu je najnižšia za uplynulých sedem rokov, počas ktorých Slovenské združenie pre značkové výrobky spracováva tento prieskum. Približne dve pätiny respondentov má skôr pozitívne očakávania, viac ako polovica hovorí o neutrálnych očakávaniach a takmer desatina respondentov má skôr negatívne očakávania. Nik nemá vyhranene pozitívne ani negatívne očakávania. Značkové spoločnosti predpokladajú zachovanie súčasného stavu zamestnancov, a zároveň mierny rast výdavkov na reklamu v slovenských médiách.
Dôvodmi na obavu z nového roka nie je len inflácia a nestabilné legislatívne prostredie, ale aj odchod talentov zo Slovenska.
Prieskum medzi značkovými výrobcami sa po roku opäť zaujímal na mieru zapojenia nástrojov umelej inteligencie. Kým pred rokom potvrdilo zapojenie AI len 11%, v aktuálnom prieskume sa podiel aktívne využívajúcich firiem dostal na takmer štvornásobok – 38% a ďalších 58% hovorí o plánoch na zapojenie. Manažéri značkových spoločností dnes prevažne neočakávajú pokles pracovných miest v dôsledku využívanie týchto nástrojov, najviac je očakávaná ich transformácia.
Slovenské združenie pre značkové výrobky pôsobí na Slovensku od roku 1996 a zastrešuje významné spoločnosti v oblasti potravinárskych ako aj nepotravinárskych rýchloobrátkových tovarov. Členovia združenia vytvárajú na Slovensku viac ako 8 tisíc pracovných miest priamo a ich obrat presahuje pol druha miliardy EUR.
Sumár odpovedí:
Ako hodnotíte rok 2024 z pohľadu pôsobenia vašej spoločnosti na Slovensku?
Ako hodnotíte dosiahnuté výsledky vašej spoločnosti na Slovensku v porovnaní so situáciou na iných trhoch EÚ?
Aké sú vaše očakávania na rok 2025 z pohľadu pôsobenia vašej spoločnosti na Slovensku?
Aké sú vaše očakávania z pohľadu zamestnávania na Slovensku pre rok 2025 v porovnaní s rokom 2024?
Aké sú vaše očakávania z pohľadu výdavkov na reklamu na Slovensku pre rok 2025 v porovnaní s rokom 2024?
Začala vaša spoločnosť s využívaním nástrojov umelej inteligencie v podmienkach Slovenskej republiky?
Aké sú vaše očakávania z pohľadu využívania umelej inteligencie na ľudské zdroje vašej spoločnosti na Slovensku
Index sentimentu značkových výrobcov* pre nasledujúci rok:
*) Škála sentimentu značkových výrobcov je od -100% (úplne negatívne očakávania) do +100% (úplne pozitívne očakávania)