Bratislava, 20. októbra 2021
Kvalitný dialóg a poznanie konkrétnych aktivít značkových výrobcov sú kľúčovými podmienkami na prípravu budúcich zákonov a regulácií. To platí aj v oblasti udržateľnosti a zodpovedného podnikania. Slovenské združenie pre značkové výrobky (SZZV) z tohto dôvodu oslovilo viac ako 50 „decision makerov“ na Slovensku, teda osôb zodpovedných za konkrétne politiky pomenované v Agende OSN 2030. Medzi zapojenými respondentami boli sekční riaditelia ministerstiev, štátnych úradov alebo neziskových organizácií. Cieľom prieskumu bolo zistiť aké je vnímanie aktivít značkových výrobcov v jednotlivých oblastiach udržateľnosti, ako aj získať informácie o spolupráci s priemyslom s cieľom celkového zhodnotenia naplnenia očakávaní priemyslu.
Ako najrelevantnejšie témy záujmu pre zainteresované strany v rámci prieskumu boli pomenované podpora vzdelávania, témy obalov, zodpovedného nakladania s odpadmi, ochrany prírodných zdrojov, znižovania materiálnej a energetickej náročnosti procesov v spoločnostiach, či znižovania emisií s cieľom dosiahnutia klimatickej neutrality.
Dve tretiny (65%) respondentov uviedlo, že s priemyslom vedie intenzívny dialóg a 56% má dostatok informácií z externého prostredia ohľadom relevantných tém trvalej udržateľnosti.
Pre 48 % respondentov značkoví výrobcovia napĺňajú očakávania v oblasti trvalej udržateľnosti. Zainteresovaní označili za miesta na zlepšenie v oblasti podpory vzdelávania v súčinnosti s priemyslom, väčšej transparentnosti v dátach a zdieľania dát, s dôrazom na lokálne riešenia s dlhodobou víziou. Požadujú tiež zrozumiteľnú komunikáciu a aktívnejší prístup priemyslu v otázkach týkajúcich sa životného prostredia, najmä tém znižovania emisií a dosiahnutia klimatickej neutrality, ekologického poľnohospodárstva, ale aj celkového férového podnikania.
Členovia SZZV sú považovaní za lídrov v oblasti trvalej udržateľnosti, čo potvrdilo aj 57% respondentov prieskumu, ktorí vnímajú konkrétne príklady projektov a aktivít členov združenia. Zároveň u 21% z týchto respondentov nie sú naplnené vo všeobecnosti očakávania priemyslu. Zaujímavosťou bolo, že každý tretí respondent, ktorý nevníma konkrétne aktivity značkových výrobcov, deklaruje, že tieto spoločnosti nenapĺňajú očakávania v oblasti udržateľnosti.
„Značkoví výrobcovia si uvedomujú čoraz viac svoju zodpovednosť a potrebu prinášať spoločnosti trvalé hodnoty. Preto jedným z hlavných poslaní značiek je prispieť k udržateľnému rozvoju spoločnosti ako takej. Výsledky prieskumu nám dali hodnotnú spätnú väzbu a umožnia nám lepšie nasmerovať naše aktivity, tak aby sme naším zodpovedným prístupom nielen napĺňali očakávania ale boli aj inšpiráciou pre ostatných,“ vysvetlil motiváciu realizácie prieskumu predseda predstavenstva Slovenského združenia pre značkové výrobky, Martin Mittner.