Slovenské spoločnosti združené v ZO SR, SAMO, SZZV a SZVPS majú záujem na riešení skutočných problémov slovenských výrobcov potravín a sú pripravení sa na tom podieľať. Zákon o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami, v podobe v schválenej v Národnej rade SR, je však kontraproduktívny a môže súčasnú situáciu zhoršiť. Tieto združenia preto vyzývajú poslancov parlamentu, aby prijali pripomienky prezidenta.
Bratislava, 12. 3. 2019 – Zväz obchodu SR (ZO SR), Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO), Slovenské združenie pre značkové výrobky (SZZV) a Slovenské združenie výrobcov piva a sladu (SZVPS) podporujú rozumné opatrenia zamerané na rozvoj výroby potravín na Slovensku, ako aj iniciatívy smerujúce k zvýšeniu potravinovej bezpečnosti a sebestačnosti Slovenska. Všetky tieto organizácie, ktoré zastupujú mnohé slovenské aj zahraničné obchodné a výrobné spoločnosti, však odmietajú tvrdenia, že k problémom slovenských výrobcov potravín podstatnou mierou prispievajú obchodníci.
„S uspokojením sme preto prijali informáciu, že prezident SR vrátil nedávno schválenú novelu Zákona č. 362/2012 Z.z. o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami na opätovné prerokovanie do Národnej rady SR,“ povedal Martin Katriak, prezident ZO SR. „Veríme, že poslanci NR SR sa stotožnia s jeho argumentáciou a návrhmi na potrebné zmeny.“ V schválenej podobe totiž návrh zákona popiera základné princípy právneho štátu dané v Ústave SR a v zákonoch Európskej únie, na ktorých je právny poriadok SR postavený.
Časti zákona priamo zavádzajú predbežnú vykonateľnosť neprávoplatných rozhodnutí vybraných správnych orgánov a priamo porušujú právo na spravodlivý proces. Rušia napr. prezumpciu neviny prostredníctvom zrušenia odkladu splatnosti pokút.
„Sme presvedčení, že niektoré ustanovenia zákona môžu mať negatívny dopad aj na dodávateľov, vrátane tých slovenských, ktorých má zákon chrániť,“ podčiarkol Martin Krajčovič, predseda SAMO. „Za nekorektné považujeme aj to, že obchod bude jediné odvetvie na Slovensku, ktoré bude zo zákona nútené platiť za tovar aj bez dodania faktúry, či príjmového dokladu. Budeme sa preto snažiť presvedčiť poslancov i verejnosť, že tento zákon môže negatívne ovplyvniť nielen obchodníkov, ale aj dodávateľov a v konečnom dôsledku aj samotných zákazníkov,“ dodal Krajčovič.
Ľubomír Tuchscher, výkonný riaditeľ SZZV, upozornil na skutočnosť, že zákon dáva povinnosť umiestniť do papierových alebo elektronických propagačných materiálov potravín a poľnohospodárskych produktov aspoň polovicu výrobkov, ktoré sú z domácej produkcie. „Táto povinnosť znemožňuje výrobcom produktov, ktoré nie sú označené ako slovenské, propagovať ich zaužívanými komunikačnými kanálmi,“ povedal Tuchscher. „Žiaľ, na tento dopad sa pri predkladaní nemyslelo a tak jedinou šancou pre zachovanie fungovania podnikateľského prostredia je, aby poslanci akceptovali pripomienky prezidenta.“
Jana Shepperd, prezidentka SZVPS, uviedla: „Slovenskí pivovarníci namietajú proti niektorým ustanoveniam, ktoré môžu mať negatívny dopad na dodávateľov, hoci to nebolo zámerom tvorcov zákona. Predovšetkým nečakané zmeny, doplnené do návrhu zákona v druhom čítaní, môžu mať neželané dôsledky, lebo o nich nebola odborná diskusia.“
Pripomenula aj problém termínu účinnosti zákona a doby potrebnej na zosúladenie existujúcich obchodných zmlúv.„Posunutie termínu účinnosti aspoň na 1.5.2019 a zosúladenie zmlúv do 30.9.2019 by pomohlo dodávateľom,“ povedala Shepperd.
ZO SR, SAMO, SZZV a SZVPS tiež upozorňujú, že v Európskom parlamente (EP) bola práve včera vo večerných hodinách ukončená rozprava k Smernici o nekalých obchodných praktikách vo vzťahoch medzi podnikmi v potravinovom dodávateľskom reťazci. Jej prijatie bude znamenať nevyhnutnú transpozíciu v slovenskej legislatíve do 6 mesiacov po nadobudnutí jej účinnosti. V prípade, že NR SR opäť schváli Zákon v pôvodnej podobe, pôjde o veľkú administratívnu záťaž, keď sa slovenská legislatíva bude musieť znova prispôsobovať európskej.
Obchodníci aj zástupcovia mnohých výrobcov preto veria, že poslanci NR SR prijmú argumentáciu prezidenta SR a uskutočnia potrebné zmeny v duchu Ústavy SR a aj v duchu európskej legislatívy.